ÎNREGISTRAREA DECESULUI
Actul de deces se întocmeşte ca urmare a unei declaraţii verbale sau din oficiu, de către ofiţerul de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sau, după caz, primăriei unităţii administrativ-teritoriale în a cărui/cărei rază s-a produs decesul ori s-a găsit cadavrul ori, după caz, ca urmare a unei declaraţii verbale, de către ofiţerul de stare civilă din cadrul misiunii diplomatice sau al oficiului consular de carieră a/al României acreditate/acreditat să exercite funcţii consulare în statul pe teritoriul căruia s-a produs evenimentul.
Declararea decesului, pentru situaţia în care cauza decesului este naturală, se face în termen de 3 zile de la data încetării din viaţă a persoanei.
Când decesul se datorează unei sinucideri, unui accident sau altor cauze violente, precum şi în cazul găsirii unui cadavru, termenul de 3 zile de declarare a decesului se calculează de la data eliberării certificatului medical constatator al decesului, iar înregistrarea actului de deces se face în baza certificatului medical constatator al decesului şi a dovezii eliberate de poliţie sau de parchet, din care să rezulte că una dintre aceste autorităţi a fost sesizată despre deces.
În cazul în care decesul nu a fost declarat şi înregistrat în termenul prevăzut mai sus, întocmirea actului de deces se face, în România numai cu aprobarea parchetului, cu precizarea motivelor întârzierii şi, în străinătate, dacă autorităţile competente din statul unde s-a produs decesul confirmă că nu au obiecţii cu privire la înregistrarea decesului cetăţeanului român la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră a/al României din acel stat acreditată/acreditat să exercite funcţii consulare.
În cazul în care decesul nu a fost declarat şi înregistrat în termenul prevăzut mai sus şi s-a produs incinerarea/înhumarea cadavrului în lipsa certificatului medical constatator al decesului, întocmirea actului de deces se face numai în baza unei hotărâri judecătoreşti rămase definitivă.
Odată cu declararea decesului, declarantul depune următoarele documente:
a) certificatul medical constatator al decesului, întocmit, în România, pe formular-tip, care trebuie să poarte număr de înregistrare, dată certă, semnătura medicului care a făcut constatarea şi în care trebuie consemnată cauza decesului, fără prescurtări, înscrisă cu majuscule, iar în străinătate – în conformitate cu prevederile legislaţiei statului pe teritoriul căruia s-a produs decesul;
b) certificatele de naştere şi de căsătorie ale decedatului, după caz;
c) actul de identitate al decedatului sau paşaportul, în cazul decesului unui cetăţean român cu domiciliul în străinătate sau al unui cetăţean membru al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European sau Confederaţiei Elveţiene, paşaportul sau documentele eliberate de I.G.I. în cazul cetăţenilor străini, în original;
d) documentul de evidenţă militară al celui decedat, după caz;
e) actul de identitate al declarantului.
În cazurile în care declarantul nu poate prezenta certificatele de stare civilă şi/sau actul de identitate ale/al persoanei decedate, declară, în scris, motivul neprezentării acestora, precum şi datele de identificare ale decedatului.
Documente necesare
- Certificatul medical constatator al decesului
- Actul de identitate al celui decedat
- Certificatul de naștere și de căsătorie al celui decedat
- Documentul de evidență militară al celui decedat
- Actul de identitate valabil al declarantului
Termenul de declarare al decesului
- 3 zile de la data încetării din viață a persoanei, în cazul morții naturale
- în cazul unei sinucideri, unui accident sau altor cauze violente, precum și în cazul găsirii unui cadavru, este necesară și dovada eliberată de poliție sau de parchet, din care să rezulte că una dintre aceste autorități a fost sesizată despre deces,termenul de 3 zile de declarare a decesului se calculează de la data eliberării certificatului medical constatator al decesului.